از میانمایگی

 

الف-مادرِ "آنا" تصمیم گرفته بود از شوهر خود یعنی پدر آنا جدا شود اما چون "آنا " را حامله بود، قرار شد پس از زایمان، از پدر جدا شود.وقتی آنا در بیمارستان به دنیا آمد، مادر به نوزادش شیر نداد.گفت می ترسد مهرِ بچه بیفتد به دلش و دیگر نتواند از پدر آنا جدا شود.مادریک روزپس از زایمان، از بیمارستانمرخص شد و رفت...

آنا را مادربزرگ پدری آورد به خانه ی خودش.بزرگش کرد و تا دیپلمش را گرفت او را شوهرداد. دختر آنا امسال می رود کلاس اول.تابستان امسال، بعد از سی و چند سال، آنا افتاد دنبال پیدا کردن مادرش. کار سختی نبود، با دو سه بار پرس‌ و جو ‌از دو سه نفر آشنا و غریبه، شماره تلفن مادرش را پیدا کرد. زنگ زد ودر میدان راه آهن قرار گذاشتند تا همدیگر را ببینند.اگر این ماجرا واقعی نبود می گفتم آنها در میدان مادر قرار گذاشتند. شما از اینکه من نوشتم آنها در میدان راه آهن قرار گذاشتند باید متوجه چیزهای دیگری هم بشوید.مادرآنا با دختر کوچکی که همسن و سال دختر آنا بود آمده بود سر قرار .آنا هم با دخترش رفت.مادر،اسم دختر دومش را هم گذاشته بود "آنا".مطمئن نیستم  اما مادران بسیاری باید باشند که دو دختر همنام دارند.

ب- آقای دکترج چند دهه ی قبل مدرک ارشدش را در رشته ی فیزیک از دانشگاهی معتبر گرفت. تدریس در بهترین دانشگاههای پایتخت،تالیف چند عنوان کتاب،ارائه چندین مقاله و به هم زدن نامی معتبر در میان نخبگان فیزیک از این مرد چهره ای خوشایند ساخته است. بله ،خوشایند، اما تنها روی کاغذ. زیرا در دنیای واقعی کسی با این مرد نمی تواند کنار بیاید. بخصوص اعضاء خانوده اش. آقای دکتر دهه هاست که با همسر و فرزندانش در هیچ جمع خانوادگی شرکت نکرده است.همسرش، مهمانی  و جشن رفته است تنها ،عزاداری و ختم رفته است تنها ،عید ومحرم تنها .خیال نکنید که آقای دکتر ج  تمام وقتش را صرف امور علمی می کند نه! تنها دلیل آقای ج  این است که این گونه محفل ها جای آدمهای معمولی هست و صرفا برای تلف کردن وقت.

ج- خواستم بنویسم خانم ط بعد دیدم مگر چند اسم زنانه داریم که با ط شروع می شوند؟ برای همین می نویسم طیبه. خانم طیبه دوسال پیش با همسرش رفت کربلا.از سفر که برگشت چادری شد.خودش به من گفت که به آقا قول داده است چادر سر کند.به نظر من طیبه مادر خیلی خوبی هست. تمام حواس و وقتش را اختصاص داده به دو دختر نازنینش . اگر کسی دخترانش را بیاورد کتابخانه  با حوصله برایشان کتاب انتخاب کند و این یکی دختر را ببرد فلان کلاس در غرب تهران و آن یکی دختر را ببرد بهمان استخر در شرق وصبح ببردشان مدرسه و بعد از ظهر به فکر تفریح و درس و مشق دخترها باشد و طوری با مهربانی صادقانه ای دو دخترش را مامانی صدا بزند که بقیه همسن وسالا های دو دخترش به آنها رشک ببرند باید مادر خوبی باشد. طبیه هم هست.واقعا مادر خوبی هست.طیبه پوست تیره ی شفافی دارد ب این نوع رنگ پوست گویا می گویند اسمر.در محله ای که من کار می کنم،پسر جوانی با پراید می آید درکوچه نزدیک خانه ی طبیه اینها آهنگ اسمر اسمر را بلند می کند و بعد از چند لحظه می رود.به هرحال اینجا محله کوچکی هست و من بعد از نزدیک به ده سال کار کردن در این محل از چیزهای زیادی با خبر می شوم... به هر حال شنیده ام که طیبه و این پسر رابطه دارند... از نوع رابطه شان به هیچ عنوان دلم نخواسته است سر در بیاورم نه اینکه بخواهم ریا کنم برای شما مخاطبم ها، نه! واقعا دلم نخواسته است از این رابطه سر در بیاورم. اما به هر حال محله کوچک است و بلندگوهای پراید پسر جوان چیزهایی را داد می زنند...شنیده ام طیبه برای ایجاد رابطه با این پسر بعد از کلی کلنجار رفتن با خودش بالاخره با قرآن استخاره  گرفته بود و استخاره خوب آمده بود. منظورم از شنیده ام این است که شرایطی پیش آمد که خود طیبه موضوع را به من گفت...

د- این بند دال را نمی خواستم بنویسم.دربند بالایی نوشتم کربلا، یاد چیزی افتادم.سالها قبل که تنها زندگی می کردم،ظهر عاشورا مجبور شدم از خانه بروم بیرون.زیرا در خانه چیزی برای ناهار نداشتم و باید می رفتم تا سوژر مارکت همیشه باز سر کوچه.دسته های محل آمده و رفته بودند. کوچه خلوت بود به جز صف ناهار نذری چند متر پائین تر از مغازه.مرد جوانی سرو شاخ گوسفندی را گرفته بود. گوسفند را می کشید سر جوب، برای قربانی کردن.دو دختر جوان با نوع پوششی که این سالها در روز عاشورا مرسوم شده است!!! از کنار مرد جوان رد می شدند. مرد در حالی که به کشیدن گوسفند مشغول بود نگاهش را از روی اندام دخترها بر نداشت و با صدای بلندی تقریبا داد زد که جووووووووون ... خونه خالیه ها در خدمت باشیم.این جوووووون را طوری ادا کرد که حتی ما مردها هم از شنیدنش چندشمان می شود چه برسد به آن دو دختر.اما چیزی که می خواهم بگویم ربطی به چندش آور بودن لحن مردها ندارد.چیزی که می خواهم بگویم مربوط می شود به "زندگی در سطح" و " زندگی سطحی" و البته تفاوتی که با همدیگر دارند.

آقای دکتر ج زندگی سطحی ندارد اما زیستن در سطح را بلد نیست.زیستن در سطح به معنای داشتن زندگی سطحی نیست. زیستن در سطح به معنای مواجهه با واقعیت است و تغییر آن در جهت خواسته های مطلوب ذهنی نه گریزان بودن ازواقعیات خانواده و جامعه. زیستن در سطح لذت بردن ازاین است که درکنار مردم ، در مجاورت لذتها و دردهای مردم باشی، انها را لمس کنی. با گریه ی آنها، با خنده ی آنها کنار بیایی اما قدرت نقد و تغییر را در خود تقویت کنی. بله آقای ج! شما زندگی سطحی  نداری اما زیستن در سطح را بعید می دانم که فرصت کنی و یاد بگیری.در بند دال این متن یعنی سالها قبل من هم بلد نبودم زندگی در سطح را تجربه کنم زیرا فکر می کردم اگر ظهر عاشورا در خانه بمانم با کژ رفتاری ها و خرافات مراسم این روز می توانم مبارزه کنم.اما برویم سراغ آنا و مادرش. این دو بعد از اینکه دوبار همدیگر را دیدند ،متوجه شدند که هیچکدام نمی تواند دیگری را از نظر مالی حمایت کند لذا دیگر سراغ هم نیامده اند.مادر آنا از بیمارستان رفت سراغ سرنوشت خویش. سرنوشت عبارتی بود که او به دیگران گفته بود اما آیا منظورش از سرنوشت شوهری معتاد در حوالی ورامین، خانه ای پنجاه متری با دو فرزند بود؟.در زندگی سطحی، احساسی که به سرعت بوجود آمده است به همان شتاب از بین می رود،روابط انسانی خلاصه می شود در انتفاع . در سودی که یکی از دیگری می برد نه در نفعی که از یکدیگر می بریم.زندگی سطحی هیجان هایی هستند که در جامعه شعله ور می شوند و به همان سرعت خاموش. به مصر نگاه کنید.... به لیبی و تونس نگاه کنید...زندگی سطحی، تضاد میان افکارو اعتقادات  خانم طبیه با رفتاراوهست.تضاد میان اعتقادات مردی که گوسفند قربانی می کند و همزمان خانه ی خالی اش را به دختران محله اش یاد آوری می کند، هست.زندگی سطحی همین چیزیست که این روزها دامن خیلی از ما را گرفته است. همین چیزی که من به آن می گویم میانمایگی...میانمایگی در هنر... در ادبیات... در سیاست... در ساختارهای رفتاری... در مد و پوشش و البته در همین پستی که نوشته شد.به سریالهای ترکیه ای نگاه کنید به سریالهای فارسی وان نگاه کنید تا دقیقا منظور مرا متوجه شوید.

بگذارید در مورد میانمایگی چیزهای بیشتری خواهم نوشت....

        

نظرات 45 + ارسال نظر
مهربانو دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:15 ب.ظ http://baranbahari52.blogfa.com

سلام آقای آذری عزیز .. چقدر حیف ه کم مینو یسید .
برای خوندن نوشته های زیبای شما مدت ها انتظار میکشم .

مستوره دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:25 ب.ظ http://shaparaksh.blogfa.com

سلام

نتیجه گیری نهایی که از چهار داستان داشتید بسیار دقیق و ظریف و جالب بود
و یک سئوال که میشه مطرح کرد این است: از دیدگاه فردی و نه اجتماعی چگونه می توان از سطحی نگری و زندگی سطحی به در سطح زندگی کردن رسید؟

منتظر پست بعدی شما در مورد میانمایگی هستم

مریم دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:30 ب.ظ http://sorahi81.blogfa.com

بد دردیست این میانمایگی. بد دردیست. نابود می کند ریشه های نیمچه اصالتی که می تواند در رفتار باشد.
و جالب و تلخ تر از همه این است که این رفتار عرف و هنجار شود و عدم انجامش ناهنجاری.

بئاتریس دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:46 ب.ظ http://www.ourfancy.blogfa.com

نه چندان بزرگم که کوچک شمارم خودم را نه آنقدر کوچک که خود را بزرگ ........ گریز از میان مایگی آرزویی بزرگ است!؟
(قیصر امین پور)

مسی دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:05 ب.ظ http://massi1353.blogfa.com

نگاه جالبی بود اقای أذری کمی گیجم کرده باید یکی دو بار دیگه بخونم بار اول بیشتر محو منطق و نگران شما شدم ولی مطمئنة منتظر آدامه این بحث با شوق می مونم ممنونم

سطری به یادگار دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ب.ظ http://deltarak.blogfa.com

سلام!

هرچند از سینما از دیدن فیلم هیس درخشنده برگشته ام و انقدر اشک ریخته ام که چشمانم بازنمیشد ولی نمیتونم از خوندنت بگذرم

هرچند حوصله ندارم برایت بنویسم اما همیشه از عمقی نگریت و عمیق نوشتنت لذت برده ام

دم خودت و قلمت گرم!

علی شیرازی سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ق.ظ http://alishiraziava.blogfa.com

سلام
بعد مدت‌ها خیلی خوشحالم کردید
قلم‌تان همواره نویسا باد

مامان شنتیا سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:53 ق.ظ http://shantiya.blogfa.com

از خواندن این پست بسی لذت و رنج بردم.
لذت از زیبایی نوشتارتان و موشکافی تان
و از این زندگی های سطحی که در آن گرفتاریم.

م مثل میترا سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:44 ق.ظ http://mitra-kh.blogfa.com

درود بر شما
از خوندنتون لذت بردم به ویژه چالشی که در پایان برام ایجاد شد
سطحی نگری ؟
درباره اش بیشتر باید نوشت و خوندو پرسید و فکر کرد

سپاس از شما

سعید شرقی سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:46 ق.ظ http://shahrzadparsi.blogfa.com/

سلام
زیبا نوشته ای.به خصوص فرق بین زندگی سطحی و سطحی بودن! البته درباره ی آنا و مادرش زیاد موافق نیستم!

شب به خیر رها سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:35 ق.ظ http://bonesdiyas.blogfa.com/

درود اقای آذری


با احترام فراوان
خوشحال میشم سری بزنید بازگشته ام

سپاس

سحر سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:12 ب.ظ http://meandmydaughter.blogfa.com

منتظر مطالب بیشتری در این خصوص هستیم.

مهردادافشاری چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:00 ق.ظ http://akharefarda.blogfa.com

سلام و
باغزلی به روزم
نظرگاه وبلاگم پذیرایتان
پرامیدوپاینده

DiA چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:47 ق.ظ

از رنجی که می بریم...

مرضیه پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:14 ق.ظ

چون میدونم چی میخواستی بنویسی و نتونستی از پس گفتنش بربیای و دلم برات میسوزه یه جمله راهگشا میگم. زنی که حوالی میدون راه آهن اسم دخترشو میذاره آنا و ولش میکنه که بره دنبال سرنوشتش حوالی ورامین اصلا دچار عباراتی که درباره سطح گفتی نیست...ولی خدایی ظهر عاشورا میخواستی بری تو سوپرمارکت دنبال غذا؟؟آخه آدمم انقد کم سعادت!
ضمنا وقتی یه خواننده مثل من داری(نمیگم مخاطب) دقت کن چی مینویسی چون من اینجام

حمید رضا اکبری شروه پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:38 ق.ظ http://sharvih.blogfa.com

هم اکنون در استان بوشهر خلاء پرداختن به ادبیات داستانی حس می شود

مه لیلا پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:38 ق.ظ http://mahleila90.blogfa.com/

یاد کافه پاینو افتادم
کافه چی بهدخترش گل گیسو میگه متوسط بودن بده گل گیسو
متوسط بودن رو پشت سر بذار


از متن هاتون لذت بردم

اما پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 04:05 ب.ظ

اما برویم سراغ آنا و مادرش. این دو بعد از اینکه دوبار همدیگر را دیدند ،متوجه شدند که هیچکدام نمی تواند دیگری را از نظر مالی حمایت کند لذا دیگر سراغ هم نیامده اند.در زندگی سطحی، احساسی که به سرعت بوجود آمده است به همان شتاب از بین می رود،روابط انسانی خلاصه می شود در انتفاع ......

مرضیه خانم اگه با دقت متن را بخوانند و کمی هم در کامنت گذاشتن مودب باشند من کمتر بهش می خندم :)

پرژین پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:34 ب.ظ http://parzhin1359.blogfa.com

من استفاده کردم.مرسی.

نارسیس جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:13 ب.ظ http://hallaji.mihanblog.com

سلام
لذت بردم و استفاده کردم ... به قول دوستان کاش بیشتر می نوشتید هر چند که حکایت کم گویی و گزیده گوییتان است که دُر می شود و برجسته و نشان از هوشمندیتان دارد .

صفا جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 09:07 ب.ظ http://sa4150.blogfa.com

بسیار عمیق و تاثیر گذار بود .....
منتظر مطالب بعدب در زمینه میانمایگی میمانیم ..

آنا آریان شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 10:37 ق.ظ

باید دوباره بخونم تا متوجه بشم دقیقا منظورت از زندگی در سطح چیه.

آنا آریان یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 02:20 ق.ظ http://anaarian.blogfa.com

خب من یکبار دیگر خواندم ومتوجه شدم چه میخواهید بگوئید فقط یک ایراد کوچک وارد است :در مورد تضاد بین افکار و اعتقادات خانم طیبه و رفتار او من هر چه فکر کردم تضادی ندیدم!احتمالا از آنجا که خانم طیبه زنی مومن است برای ثواب چنین کاری کرده است! تازه استخاره هم که خوب آمده! مثل مردان مومن متاهلی که برای ثواب زن صیغه می کنند. کجای این با دین تضاد دارد؟! حتی در مورد آن قربانی کننده گوسفند و اینها هم من تضادی نمی بینم! دین را هر طور بخواهی میتوانی تعریف کنی. آخوندها سالهاست آن را به نفع خودشان تعریف میکنند. این حق را از خانم طیبه و مرد گوسفند کش نگیرید!

مریم یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:46 ب.ظ http://www.hezartoyekhyal.blogfa.com

جامعه ما قربانی همین میانمایگی است عرق بخور و بعد دهنتو اب بکش و نمازتو بخون.....قاطعیت فقط در مرگ و نیستی در این سرزمین وجود دارد وگرنه هر چیز دیگر را میتوان به دلخواه تعبیرش کرد ......داستان قشنگی بود ..مرسی به ما هم سر بزنید به جایی بر نمیخوره

شبنم دوشنبه 4 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:23 ب.ظ

مشتاقانه منتظر مطالب بعدیتون هستم. خیلی زیبا مینویسید.

سارا چهارشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:10 ق.ظ http://saraengineer.blogfa.com

مینو پنج‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:29 ق.ظ http://milad321.blofa.com

نمیدانستم این خصوصیت را چه بنامم.همه عمر با شخصی مثل آقای ج. زندگی کرده ام.اما به قول خودش ،وقتی برای پدیده ها اسمی انتخاب میکنی ،جان میگیرند.حالا این پدیده با عنوان میانمایگی یبرای من جان گرفته.

خانوم الــف شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 12:35 ب.ظ

حتی اگر بگم عالی بود؛بازم کم لطفی بود
در جایگاه یک دختر21 ساله امروز واقعا چیز جدید و مهمی یاد گرفتم

سعید شرقی چهارشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 01:12 ق.ظ http://shahrzadparsi.blogfa.com/

سلام

baran چهارشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 07:35 ق.ظ

چه جالب این نوشته در روز تولدی من پست شده، ۲۸ مرداد، و ۲۸ تا کامنت هم داشته. من تازه این وبلاگ را پیدا کردم. خوشم اومد از این نوشته. جالب بود.

سعید شرقی یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:18 ب.ظ http://shahrzadparsi.blogfa.com/

سلام
ظاهرا اینطرف چیزی نمی نویسید!

فریاد مردی از اهالی سکوت پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:46 ق.ظ http://fajs.mihanblog.com

با سلام از وب شرقی امدم
وبلاگهایتای زیبا و قسمتی از مطالب ارزشمندتان را از نظر گذراندم
قلم شیوایتان ستودنیست و درد هایی که شنیدنیست
با افتخار لینک شدید

پرچانه پنج‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:03 ب.ظ http://www.forold.blogsky.com/

شی ولف یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:02 ق.ظ http://shewolf.blogsky.com

چه خوب می نویسید.
میانمایگی به حق درد عصر ماست.

سارا پنج‌شنبه 25 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:10 ب.ظ

سلام
اینجا نمیخوایید هیچی بنویسید؟
دلمان تنگ شده است خب!!!

silence جمعه 3 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 12:34 ق.ظ

[گل]

جعفرجعفری دوشنبه 6 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 03:38 ب.ظ http://karmajam.blogfa.com

درودبرشما بانوی قلم و قدم

گندم سه‌شنبه 12 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:33 ب.ظ http://www.medbeheshti92.blogsky.com

سلام!
قلم شیوایى دارید.
مطلب جالبى بود که لازمه با زهم بخونمش تا بیشتر متوجه شم.
کاشکى بیشتر توضیح میدادید در مورد این میانمایگى!

میتینگ انلاین چهارشنبه 27 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:59 ق.ظ http://meetingonline0.blogfa.com

با این که چشم هایم حسابی درد می کند و جانم خسته است، با لذتی وصف ناشدنی این متن را خواندم و حتما در وب نگار درج می کنم و حیف که کم سر زدم.

شادی یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 12:22 ب.ظ http://anroozha.blogfa.com

خواندم از نوشته و قلم لذت بردم اما از غم شخصیت های داستان ها غم خوردم چون هر کدام از ما در زندگی معمولی خود افرادی شبیه به قهرمانان داستان های شما می بینیم و از کنارشان بی تفاوت می گذریم

فروردین یکشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 09:21 ب.ظ http://ashteroh.mihanblog.com

سلام
تبریک میگم!
قلم شیوا و روانی دارید
شاد باشید

منیژه ای که... جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:10 ق.ظ

لایک

الهه شنبه 15 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 08:58 ق.ظ http://erezaei.persianblog.ir

فوق العاده بود...

رها سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 11:21 ب.ظ http://khodkare-aabi.blogfa.com

خدایا باورم نمی شه. مورد اول رو که داشتم می خوندم برق از کلم پرید! باورش سخت بود برام. نه از حیث غیر واقعی بودن. بلکه از این نظر که...
اجازه بدید از اولش بگم. تو راه شمال بودم. تو اتوبوس. تنها سفر می کردم. یه خانمی هم کنار دستم بود که کم کم سر صحبت با ایشون باز شد. تو این سفرای این مدلی من تا حالا چیزای خیلی عجیبی شنیدم. حالا راست و دروغش پای راوی! ولی از اونجایی که فقط چند ساعت کنار هم هستیم و البته تعریف از خود نباشه منم معمولا خوب آدما رو به حرف میارم معمولا طرف اعتماد می کنه و واسم یه چیزایی تعریف می کنه.
این خانم اول شروع کرد از ناامنی جامعه و تصادف و این که فلان جا خفتش کردند و طلاهاشو بردند واسم گفت بعدم داستان زندگیشو شروع کرد که عینا بند اول نوشته ی شما بود!! منتها بچه ی دومش پسر بود به اسم حسن آقا!
حالا واسم سوال شد. مورد اولی که شما گفتید واقعی بود؟!
یه حسی بهم می گه نکنه همون خانمه باشه!

مهرنگار سه‌شنبه 3 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 07:41 ب.ظ http://mehr-negar.blogsky.com

سلام
بسیار لذت بردم از قلم شیواتون و در چند گروه اجتماعی لینک این مطلب رو به اشتراک گذاشتم با اجازتون. تضاد عقاید و رفتار موجود در جامعه ما همیشه مایه تعجبه منه ولی به قول خانم آریان شاید هر کس حق داره تعریف خودش رو از دین داشته باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد